Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu
26-06-2023

Eigentijds kasteel in woonwijk Haverleij

Het is warm, heel warm op de bouwlocatie van kasteel Oeverhuijze in de woonwijk Haverleij. We zijn op locatiebezoek bij dit bijzondere Wkb-project met KiK-kwaliteitsborger Harold Verkuijlen van TÜV NORD Nederland. In de bouwkeet treffen we uitvoerder Willem van Dorst van Bouwbedrijf Berghege.

Wie in de buurt komt van kasteel Oeverhuijze waant zich in tijden van ridders, jonkvrouwen en kastelen. In de wijk Haverleij woon je namelijk in een kasteel, weliswaar aangepast aan eigentijdse maatstaven. De kastelenwijk is te vinden op minder dan een kwartiertje rijden van de binnenstad van het bourgondische Den Bosch. Oeverhuijze is het laatste kasteel van Haverleij. Haverleij telt op dit moment 7 kastelen en Slot Haverleij.

57 woningen volgens Wkb-regels

Aangekomen op de bouwplaats betreed je het kasteel via de entreepoort. Daarachter wordt gebouwd aan 57 grondgebonden woningen, een appartementengebouw met 12 appartementen en 2 penthouses. Het proefproject gaat over 57 grondgebonden woningen (gevolgklasse 1). De woningen kijken uit op de ruime binnenplaats. Veel woningen hebben als extra’s een prachtig uitzicht op de natuur en de oevers van de Maas.

De entreepoort
De bouw gaat door ondanks warmte
Prachtig uitzicht over rivierengebied
Planningen in de bouwkeet

Wij zien dat ondanks de warmte de bouw gewoon doorgaat (Willem van Dorst ‘onwerkbare dagen gelden alleen bij koude’). Zowel aan de buitenzijde als in de woningen zijn bouwvakkers bezig. De bouwwerken zijn in verschillende stadia van bouw. Sommige staan nog in de steigers, andere woningen verkeren in de afwerkingsfase en weer anderen zijn inmiddels opgeleverd.

Deelverklaring

Harold Verkuijlen, coördinator Bouwkwaliteit bij TÜV NORD Nederland, is de kwaliteitsborger voor dit project. Hij vergezelt ons tijdens dit locatiebezoek. “Wij startten dit integrale Wkb-project samen met de gemeente Den Bosch, Bouwbedrijf Berghege en BPD Gebiedsontwikkeling. Zoals je ziet is de bouw in volle gang. De eerste woningen zijn al opgeleverd. Hiervoor zijn deeltoestemmingen afgegeven aan de gemeente Den Bosch. Wij hebben hierover zorgvuldig met de gemeente gesproken. Daardoor konden huiseigenaren hun intrek nemen in de woning, ook al is er geen verklaring voor het totale project afgegeven.”

Planning, planning, planning…

Hoe pakt TÜV NORD de kwaliteitsborging van de woningen aan? Harold Verkuijlen vertelt: “Omdat er veel soortgelijke woningen tussen zitten, nemen we zes woningen als referentie. Die controleren we op punten uit het borgingsplan dat we met de KiK-tool hebben opgesteld.

De woningen zijn allemaal net iets anders door aanvullende bewonerswensen. Dat was in het pre-Wkb-tijdperk wat gemakkelijker omdat de gemeente al een vergunning had verleend. Wijzigingen konden vergunningsvrij worden doorgevoerd. Nu, onder de Wkb, heeft de gemeente een Omgevingsplanvergunning toegekend. Echter vanwege de wetgeving uit de Wkb dienen wij als kwaliteitsborger ook de individuele wijzigingen van bewoners te controleren. Want wijzigingen kunnen leiden tot nieuwe risico’s en eventueel een aangepast borgingsplan. En dat is ook voor de bouwer nieuw en lastig, hun planningen veranderen daardoor voortdurend.

Het laat zich dus raden dat bouwplanningen van grote invloed zijn op ons werk en geplande bezoek aan de bouwlocatie.” Daar weet Willem van Dorst over mee te praten. “Als uitvoerder heb je met zoveel variabelen te maken. Denk bijvoorbeeld aan levertijden van materialen, beschikbare mankracht, onverwachte afwijkingen én de wensen van de aanstaande bewoner. Al deze factoren zijn van invloed op de planningen. Wij hebben dan ook veelvuldig contact met Harold Verkuijlen om af te stemmen.”

Praktijkervaring

Het bezoek aan de bouwplaats Oeverhuijze was meer dan de moeite waard. Niet alleen vanwege het unieke van deze bouwstijl, maar we kregen ook de mogelijkheid om in de praktijk te ervaren waar de KiK-kwaliteitsborger in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgt.

Wil je meer weten over dit project? Lees dan dit artikel.


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.