Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu

Maak kennis met nieuwe KiK-kwaliteitsborger Borg4

Terug naar Nieuws
15-11-2023

In deze rubriek laten wij u kennismaken met de nieuwste loot aan de KiK-boom. Deze keer kwaliteitsborger Borg4. Een intensieve voorbereiding ging vooraf aan de toelating. Des te meer reden om stil te staan bij dit heuglijke moment.
De KiK-kwaliteitsborger kan vanaf de toelating proefprojecten Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) starten. KiK en KiK-kwaliteitsborgers samen op weg naar de Wkb!

Enkele vragen aan de nieuw toegelaten KiK-kwaliteitsborger

Nieuwe KiK-kwaliteitsborger Borg4
Uitreiking gevelbord, v.l.n.r. Lars Kiebert (KiK) en Martijn Broeze (Borg4)

Aan het woord is Martijn Broeze, directeur/eigenaar van Borg4.

Wat zijn in het kort de kernactiviteiten van Borg4
“Daar kan ik heel kort in zijn, kwaliteitsborging en niets anders! Met onze ervaring in bouwprocessen, kennis van de wet- en regelgeving en beoordeling van de bouwkwaliteit, helpen wij onze klanten bij de voorbereiding, de begeleiding en de uitvoering van de Wkb. Onze klanten zijn grote bouwers, industriële bouwers, architectenbureaus en MKB-bouwer (particulier).”

Hoe verliep de aanloop naar de toelating en wat moesten jullie daarvoor doen?
“Het proces van toelating verliep vlekkeloos. Dat komt ook omdat ik bij een vorige werkgever de toelating tot een instrument al had doorlopen, ook voor KiK. Nu we de licentie hebben kunnen we onder KiK aan de slag. Onze medewerkers zijn een mix van ervaren en minder ervaren mensen. Deze laatsten vallen buiten de scope van de KiK-licentie. De medewerkers die wel aan de competentie-eisen van KiK voldoen begeleiden deze minder ervaren medewerkers de komende jaren in het kwaliteitsborgingsproces. Hun competenties kunnen dan over 3 jaar opnieuw worden beoordeeld door de certificatie-instelling.”

Waarom kozen jullie voor KiK als kwaliteitsborgingsinstrument?
“Naast KiK werken wij ook met andere instrumenten. Wij stemmen onze dienstverlening en de keuze van het instrument altijd af op onze klanten. We kijken naar hoe de klant is georganiseerd, hoe zijn interne processen zijn geregeld en wat het ambitieniveau is. KiK is ideaal voor klanten die dit deels al hebben geregeld.”

Project Borg4
Project Borg4
Project Borg4

Nu jullie zijn toegelaten als KiK-kwaliteitsborger, wat is het eerste project waarin jullie KiK gaan toepassen?
“Ik heb al zo’n 10 jaar ervaring in de kwaliteitsborging en ook de KiK-systematiek al vaker toegepast in proefprojecten. De meest recent ervaringen met KiK zijn een 3-onder-een-kap woning en twee vrijstaande woningen. We gaan deze projecten nog indienen bij de certificatie-instelling.”

Wat zijn jullie grootste aspiraties op het gebied van kwaliteitsborging?
“We hoeven niet de grootste te worden. Wel willen we een van de beste blijven. Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel en daarnaast wil ik een leuke organisatie hebben met gemotiveerde medewerkers. Dat gaat boven kwantiteit.”


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.