Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu

Maak kennis met nieuwe KiK-kwaliteitsborger Baukeur Kwaliteitsborging B.V.

Terug naar Nieuws
04-12-2023

In deze rubriek laten wij u kennismaken met de nieuwste loot aan de KiK-boom. Deze keer kwaliteitsborger Baukeur Kwaliteitsborging B.V. Een intensieve voorbereiding ging vooraf aan de toelating. Des te meer reden om stil te staan bij dit heuglijke moment.

De KiK-kwaliteitsborger kan vanaf de toelating proefprojecten Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) starten. KiK en KiK-kwaliteitsborgers samen op weg naar de Wkb!

Enkele vragen aan de nieuw toegelaten KiK-kwaliteitsborger

Aan het woord zijn Sinan Aydin en Gökhan Sahin, eigenaren van Baukeur Kwaliteitsborging B.V.

Wat zijn in het kort de kernactiviteiten van Baukeur Kwaliteitsborging B.V.?
Sinan Aydin: “BauKeur heeft maar één kernactiviteit, en dat is Kwaliteitsborging. Zowel mijn collega als ik zijn bouwkundig ingenieurs. Na onze studies afgerond te hebben zijn we actief geweest in verschillende takken van de bouwwereld. Gökhan is voornamelijk bezig geweest in de uitvoering, terwijl ik zelf actief ben geweest als ontwerper. Ook zijn we nu al meer dan 5 jaar actief binnen de Wabo. Enkele jaren terug hebben we besloten om onze bedrijven te fuseren en te richten op de toekomst; de Wkb. Zo is BauKeur ontstaan, een jong bedrijf dat enkel en alleen gericht is op kwaliteitsborging. Dit is wat BauKeur ook sterk maakt, het is geen secundair onderdeel van een grotere organisatie.”

Hoe verliep de aanloop naar de toelating en wat moesten jullie daarvoor doen?
Gökhan Sahin: “We moesten uiteraard het certificaat o.b.v. de BRL 5019 bemachtigen. Dat betekende ook dat we een kwaliteitshandboek moesten maken. Dat was nieuw voor ons. Zo’n handboek is toch vrij juridisch en daarom was daarbij enige hulp wel gewenst. Die vonden wij bij Raymond von den Benken van Rowiq. Kiwa kozen wij als certificatie-instelling. Vanwege onze uitgebreide technische achtergrond en ervaring voldeden we aan alle criteria.”

Waarom kozen jullie voor KiK als kwaliteitsborgingsinstrument?
Sinan Aydin: “We waren al bekend met een ander instrument. Als bouwinspecteurs hebben wij daarmee al verschillende proefprojecten gedaan. Toen we eenmaal de weg waren ingeslagen om toegelaten kwaliteitsborger te worden, zijn we op ontdekkingsreis gegaan. We kwamen uit bij KiK. Lars Kiebert liet ons zien hoe de KiK-tool werkt. Hij gaf een uitgebreide toelichting op KiK. Dat hij daarvoor tijd vrijmaakte heeft ons positief verrast. Daarom ook viel onze keuze op KiK. Daarbovenop is de KiK-tool heel geschikt om in de praktijk samen te werken. Het is een open source tool, je kan er meteen mee aan de gang. En het is een online-toepassing, dat vinden wij prettiger dan een los softwarepakket.”

Nu jullie zijn toegelaten als KiK-kwaliteitsborger, wat is het eerste project waarin jullie KiK gaan toepassen?
Gökhan Sahin: “Er dienen zich binnenkort vijf projecten aan waarvan er drie al zijn opgestart. Hierbij zitten twee nieuwe dijkwoningen in Amsterdam, gevolgklasse 1. Dijkwoningen brengen specifieke risico’s met zich mee. Ze zijn daardoor niet standaard. Je krijgt naast de gebruikelijke ketenpartners ook te maken met het waterschap. Wij vinden dit project dan ook extra uitdagend.
Het verrast ons dat de markt ons al aardig weet te vinden. Vooral onze relaties uit eerdere bouwprojecten benaderen ons.”

Lars Kiebert overhandigt gevelbord KiK aan Gökhan Sahin en Sinan Aydin van Baukeur

Wat zijn jullie grootste aspiraties op het gebied van kwaliteitsborging?
Sinan Aydin: “De nieuwe wetgeving is een grote stap naar betere kwaliteit in de bouw. Ik denk dat de kwaliteitsborger een grote toegevoegde waarde heeft voor de kwaliteit van een bouwwerk ten opzichte van de inspecties van nu. Daar willen wij graag onze bijdrage aan leveren; een betere controle tijdens de bouw en een hogere kwaliteit van het voltooide bouwwerk. Het komende jaar hopen we als organisatie te groeien. Zeker als ook de gevolgklassen 2 t/m 4 ingaan, zullen we meer mensen nodig hebben.”

 


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.