Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu

Maak kennis met de nieuwe KiK-kwaliteitsborger ROSAR

Terug naar Nieuws
25-03-2024

In deze rubriek laten wij je kennismaken met de nieuwste loot aan de KiK-boom. Deze keer kwaliteitsborger Ingenieursbureau ROSAR. Een intensieve voorbereiding ging vooraf aan de toelating. Des te meer reden om stil te staan bij dit heuglijke moment.
De KiK-kwaliteitsborger kan nu als toegelaten kwaliteitsborger onder de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) aan het werk. KiK en KiK-kwaliteitsborgers samen klaar voor de Wkb!

Enkele vragen aan de nieuw toegelaten KiK-kwaliteitsborger

Aan het woord is Shai Harinandansingh, directeur van Ingenieursbureau ROSAR.

Wat zijn in het kort de kernactiviteiten van Ingenieursbureau ROSAR?
“Ingenieursbureau ROSAR is een multidisciplinair ingenieursbureau. Onze kernactiviteiten zijn in feite vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH, red.). Ik ‘verhuur’ mijzelf en medewerkers aan gemeenten. Onze kennisgebieden zijn civiele techniek, bouwkunde, bouwfysica en installatietechniek. Daarnaast doen we ontwerp-, project- en bouwplaatmanagement én projectontwikkeling. We hebben de kans gegrepen om kwaliteitsborger te worden. Immers, wij zijn al gewend om te rapporteren volgens de bouwregelgeving. En dan is de overstap gemakkelijk gemaakt. Het werk dat we doen voor gemeenten doen we nu ook voor de opdrachtgever of de aannemer.”

uitreiking gevelbord met Shai Harinandansingh (li) en Lars Kiebert
Uitreiking KiK-gevelbord met Shai Harinandansingh (li) en Lars Kiebert

Hoe verliep de aanloop naar de toelating en wat moesten jullie daarvoor doen?
“Vooraf was ik wel wat onzeker. Gaan we voldoen aan de eisen? Maar eenmaal begonnen met het proces werd duidelijk dat we al aan de kwaliteitscriteria voldeden met onze jarenlange ervaring. Uiteindelijk verliep alles soepel. De bedrijfsprocessen zijn beschreven in het kwaliteitshandboek. We hebben ons gecertificeerd voor de BRL 5019 en we kregen de licentie voor KiK. Inmiddels hebben we de KiK-training afgerond, dus we kunnen van start!”

Waarom kozen jullie voor KiK als kwaliteitsborgingsinstrument?
“De relatie van KiK met het keurmerk KOMO gaf ons vertrouwen. Daarnaast zag ik dat veel kwaliteitsborger voor KiK kozen. Ik ben hier en daar mijn licht op gaan doen. Voor mij is ook heel belangrijk dat de contacten met KiK, en met name Lars Kiebert, heel prettig verliepen. Ik kon met al mijn vraagstukken bij hem terecht.”

Foto: ROSAR
Foto: ROSAR

Wat zijn jullie grootste aspiraties op het gebied van kwaliteitsborging?
“Kwaliteitsborging is een feit. De Wkb geldt nu nog voor gevolgklasse 1 en in de toekomst voor gevolgklasse 2 en 3. Dit betekent dat onze kerntaak VTH bij gemeenten op termijn zal komen te vervallen. Tegelijkertijd biedt ons dat de mogelijkheid om particulieren, ontwikkelaars of aannemers op een andere wijze van dienst te zijn. We hebben daarvoor al de juiste kennis en kunde in huis. En natuurlijk willen we onze klanten in alles wat we doen naar volle tevredenheid bijstaan.”


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.