Servicedesk

De servicedesk helpt u bij specifieke vragen over KiK en het gebruik van de KiK-tool. U kunt uw vraag stellen via servicedesk@kik-komo.nl.

Ook kunt u bellen met een van onze deskundigen: Lars Kiebert of Jack van Everdink op telefoonnummer 085 – 486 24 29.

Menu

KIKCampus en KiK bieden leden AFNL gemakkelijke ‘opstap’ naar Wkb

23-12-2019

“AFNL is nauw betrokken bij het Wkb-instrument KiK en bij de KiKCampus. KiK is helemaal op maat gesneden voor de bouwkolom. En de KiKCampus is een serviceorganisatie, die aannemers (en anderen in de bouwkolom) een gemakkelijke ‘opstap’ biedt naar werken volgens de Wkb. Dat bevelen wij alle bouwers van harte aan – en onze leden in het bijzonder.”

“Aannemers die snel en efficiënt aansluiting zoeken bij de nieuwe regelgeving, doen er goed aan snel contact op te nemen met de KiKCampus,” zegt Jaco Uittenbogaard. “Dat is het kennis- en implementatieplatform rond de Wkb, waarin een brede bouwcoalitie, waaronder AFNL, samenwerkt. Alles is in huis om ook kleinere bouwpartijen verder te helpen en zo goed voorbereid met de Wkb aan de slag te kunnen gaan: instrument kiezen, kwaliteitsborgers selecteren, weten hoe alles precies werkt en straks als de Wkb van kracht is, geld besparen. Omdat je weet hoe het zit en weet wat je wel of niet moet doen.”

Ervaringstrajecten voor iedereen

“Als aannemer kun je, via de KiKCampus, meedoen met de zogenoemde Koploperprojecten. Dat zijn ervaringstrajecten, ondersteund door BZK, waarin een bouwproject wordt uitgevoerd alsof de Wkb al van kracht is. De hele kolom doet mee: opdrachtgevers, architecten, voorschrijvers, bouwbedrijven, kwaliteitsborgers en bevoegd gezag (afdelingen bouw- en woningtoezicht). Ik raad dat AFNL-leden zeker aan. Want als je nu meedoet, weet je straks het beste de weg onder de nieuwe wetgeving. Dan heb je een groot concurrentievoordeel in de markt. Maar wie te laat instapt richting Wkb, staat direct al op achterstand.”

Bouwkwaliteit is het centrale issue

Waarom sluit de Wkb aan bij de bedrijfsvoering van AFNL-leden? Dat is volgens Uittenbogaard, omdat bouwkwaliteit het centrale issue is. AFNL-leden zijn bouwers met een hoog kwaliteitsbesef. Nu die kwaliteit objectief aantoonbaar gemaakt moet gaan worden, kunnen bouwers die hun kwaliteitszorg en documentatie goed op orde hebben daar voordeel bij hebben. “Onze leden opereren als het ware rond de kerktoren. Iedereen in de gemeenschap kent hen. En zij kennen iedereen. Als je in die omstandigheden geen kwaliteit levert, kun je het vergeten. De gemeenschap rekent daarop én rekent je er op af. De nieuwe aansprakelijkheden die de wijziging van het Burgerlijk Wetboek voor aannemers met zich meebrengt is voor onze leden dan ook niet zo’n enorme verandering. Juridisch misschien wel, maar in de praktijk niet. Ik zie het zo: de Wkb biedt bouwondernemers en afbouwers die kwaliteit leveren belangrijke kansen.”

KiK favoriete Wkb-instrument

Zoals bekend is het straks verplicht om, althans bij bouwprojecten in Gevolgklasse 1, te werken met een toegelaten Wkb-instrument. Dat is een kwaliteitsborgingstool waarmee de kwaliteitsborger onder andere het voldoen aan het Bouwbesluit monitort en vastlegt. “AFNL staat mede aan de wieg van zo’n instrument. Dat is KiK, oftewel het KOMO instrument Kwaliteitsborging”, vertelt Jaco Uittenbogaard. “Bij de totstandkoming van KiK was AFNL maximaal in staat om onze wensen in het instrument te laten opnemen. Wensen die met name gericht waren op de specifieke positie van MKB-bouwondernemers. Mede daardoor is KiK een makkelijk toegankelijk, door iedereen eenvoudig te gebruiken en efficiënt Wkb-instrument geworden, dat AFNL graag als favoriet aan haar leden aanbeveelt.”

Contact KiKCampus?: https://www.kik-campus.nl

 

 

 


Menu sluiten
Servicedesk

De servicedesk helpt u bij specifieke vragen over KiK en het gebruik van de KiK-tool. U kunt uw vraag stellen via servicedesk@kik-komo.nl.

Ook kunt u bellen met een van onze deskundigen: Lars Kiebert of Jack van Everdink op telefoonnummer 085 – 486 24 29.