Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu

Maak kennis met nieuwe KiK-kwaliteitsborger Smeets bouwmanagement en advies

Terug naar Nieuws
27-03-2023

In deze rubriek laten wij u kennismaken met de nieuwste loot aan de KiK-boom. Deze keer kwaliteitsborger Smeets bouwmanagement en advies. Een intensieve voorbereiding ging vooraf aan de toelating. Des te meer reden om stil te staan bij dit heuglijke feit.

De KiK-kwaliteitsborger kan vanaf het moment dat hij een KiK-licentie heeft projecten volgens de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) starten. KiK en KiK-kwaliteitsborgers samen op weg naar de Wkb!

Enkele vragen aan de nieuw toegelaten KiK-kwaliteitsborger

Aan het woord is Jeroen Kroese, projectleider en kwaliteitsborger bij Smeets uit Meppel.

Wat zijn in het kort de kernactiviteiten van Smeets?
“Smeets ondersteunt en adviseert opdrachtgevers in de zorg, onderwijs en corporaties bij (complexe) projecten op het gebied van renovatie, nieuwbouw, onderhoud en (strategisch) beheer. Wij zetten onze kennis en vakmanschap meer dan 30 jaar in voor onze opdrachtgevers. Drie speerpunten kenmerken ons: duurzaam, maatschappelijk betrokken en regionaal.”

Hoe verliep de aanloop naar de toelating en wat moesten jullie daarvoor doen?
“Toevallig liepen de processen voor de certificering voor de BRL 5019 (Kwaliteitsborging voor het bouwen) voor KiK en die voor ISO 9001 (Kwaliteitsmanagementsysteem) gelijktijdig. Dat maakte de certificering en de aanloop naar de toelating KiK zeker ingewikkelder. We moesten eerst onze bedrijfsprocessen aanpassen aan de ISO-norm en vervolgens aan die van KiK. Zodra we alle processen vastgelegd hadden, verliep het allemaal gemakkelijker. We hebben een interne cursus georganiseerd over het Bouwbesluit. Om überhaupt iedereen in deze drukke tijd bij elkaar te krijgen, nam enige tijd in beslag. Dat had wel enige invloed op de totale doorlooptijd van het proces.”

Lars Kiebert, KiK, overhandigt het KiK-gevelbord aan René Grummel, directeur, met uiterst rechts Jeroen Kroese.

Waarom kozen jullie voor KiK als kwaliteitsborgingsinstrument?
“Voor ons was het belangrijk dat KiK een goede naam heeft en al veel kwaliteitsborgers aan zich heeft gebonden. Wij hebben, voordat we de definitieve keuze maakten voor KiK, een proeflicentie van de KiK-tool aangevraagd om te oefenen. De tool sprak ons aan omdat het erg gebruiksvriendelijk is en duidelijke rapportages genereerd. Daarnaast bleek uit de gesprekken met Lars Kiebert (operationeel manager KiK, red.), dat de tool nog steeds wordt doorontwikkeld. Ik ervaar dat er wordt geluisterd naar de tips van de KiK-kwaliteitsborgers als het gaat om verbeteringen. Samen ontwikkelen we KiK verder om kwaliteit te bieden. KiK blijkt een dynamische organisatie!”

Nu jullie zijn toegelaten als KiK-kwaliteitsborger, wat is het eerste project waarin jullie KiK gaan toepassen?
“Woningcorporatie Woonborg uit Vries gaat 80 woningen in Roden (gemeente Noordenveld) verduurzamen en versterken. In opdracht van de corporatie gaan wij de kwaliteitsborging van 8 woningen daarvan doen. We doen dit samen met Van Wijnen, HJK architecten en de gemeente Noordenveld. Door verdroging zijn de woningen verzakt. Dat betekent dat de funderingen moeten worden hersteld. Daarnaast gaat het bij dit project om de verduurzaming van gevels, isolatie van het dak, nieuwe installaties et cetera.”

Wat zijn jullie grootste aspiraties op het gebied van kwaliteitsborging?
“We zijn natuurlijk blij dat we de status van KiK-kwaliteitsborger hebben gekregen. Momenteel delen wij onze kennis om dit vlak al vaak met onze vaste relatie. Ons doel is te gaan groeien als organisatie. Meer mensen intern opleiden en zo samen een bijdrage te leveren aan de efficiency en de borging van kwaliteit in de bouw. Onze toekomstige opdrachtgevers zijn bij voorkeur woningcorporaties en middelgrote aannemers in het noorden van het land.”

 


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.