Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu

Maak kennis met nieuwe KiK-kwaliteitsborger Borg Expert B.V.

Terug naar Nieuws
13-02-2024

In deze rubriek laten wij u kennismaken met de nieuwste loot aan de KiK-boom. Deze keer kwaliteitsborger Borg Expert B.V. Een intensieve voorbereiding ging vooraf aan de toelating. Des te meer reden om stil te staan bij dit heuglijke moment.
De KiK-kwaliteitsborger kan nu als toegelaten kwaliteitsborger onder de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) aan het werk. KiK en KiK-kwaliteitsborgers samen klaar voor de Wkb!

Enkele vragen aan de nieuw toegelaten KiK-kwaliteitsborger

Aan het woord is Bas Bönhke, directeur bij Borg Expert B.V.

Wat zijn in het kort de kernactiviteiten van bij Borg Expert B.V.?
“Onze kernactiviteit is het borgen van projecten in gevolgklasse 1.Ons specialisme is het wat luxere segment woningen. Maar ook kleinere woningen of projectbouw zijn van harte welkom. We zijn toegelaten voor alle scopes; kwaliteitsborging, constructieve veiligheid, brandveiligheid, bouwfysica, installaties en bouwplaatscontroles. We zijn van a tot z betrokken. Dat begint bij de planbeoordeling tot en met de sleuteloverdracht. Wij bundelen de krachten van onze achtergrond, ook in de architectuur.”

Hoe verliep de aanloop naar de toelating en wat moesten jullie daarvoor doen?
“Raymond von den Benken gaf ons advies en hulp bij de voorbereidingen. Twee medewerkers met kennis en ervaring in de kwaliteitsborging zijn intensief getoetst. Uiteraard hebben we een kwaliteitshandboek gemaakt en onze processen afgestemd op de BRL 5019. Omdat veel vergunningen eind vorig jaar al op voorhand zijn ingediend vanwege de ingangsdatum van de Wkb, en het dus niet meteen ‘losbarst’ geeft ons dat de gelegenheid om de puntjes op de ‘i’ te zetten.”

Waarom kozen jullie voor KiK als kwaliteitsborgingsinstrument?
“We weten we dat veel aannemers bekend zijn met KiK of de KiK-tool hebben gebruikt in projecten. Zeker hier in de regio Twente. Vervolgens verliep het contact met Lars prettig. We hebben al een aantal proefprojecten met de KiK-tool gedaan en dat ging super soepel. We vinden de flexibiliteit van de tool prettig. Dat is een pre in combinatie met onze projecten. Elke woning is anders. De keuze voor KiK was daarmee de meest logische. Nog mooier is wanneer de KiK-tool straks een koppeling heeft met Ed Controls (red. hier wordt momenteel aan gewerkt) of andere apps. Wat je kan digitaliseren moet je ook digitaliseren. Dat maakt het voor alle partijen beter en goedkoper.”

Nu jullie zijn toegelaten als KiK-kwaliteitsborger, wat is het eerste project waarin jullie KiK gaan toepassen?
“We hebben zicht op projecten in de luxere villabouw. Deze projecten starten rondom de bouwvak. Onze opdrachten komen vanuit ons netwerk van aannemers. Het is belangrijk dat we de komende tijd ervaring met elkaar opdoen, zodat de opdrachtgever en de aannemer tevreden zijn. In het proces van kwaliteitsborging is goede communicatie met de aannemer cruciaal, evenals vertrouwen opbouwen. Dat levert tijd op voor alle partijen en ook de opdrachtgever vaart daar wel bij. We willen al vanaf de start tot de oplevering van een project betrokken zijn, dat is ook wat de Wkb voor ogen heeft.”

Wat zijn jullie grootste aspiraties op het gebied van kwaliteitsborging?
“In Twente zeggen ze ‘doe maar normaal dan doe je gek genoeg’. We hoeven niet de grootste te worden. Laat niet onverlet dat we ambitieus en enthousiast zijn, maar bescheiden. We gaan de reis aan met elkaar. Streven is een betrouwbare en goede partner te zijn op het gebied van kwaliteitsborging in gevolgklasse 1. Afspraak is afspraak. In de samenwerking met alle stakeholders in het bouwproces laten zien wat we waard zijn. En dat het resultaat een gevolg is van een goede wisselwerking tussen de partijen.”


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.