Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu

Bouw & Aanbesteding: KiK biedt bouwbedrijven en gemeenten specifieke voordelen

Terug naar Nieuws
28-08-2017

KiK van KOMO is dé tool om te kunnen voloen de huidige en toekomstige bouwwetgeving. Zoals de Wkb wet. Dat de bouwwetgeving veranderd gaat worden staat vrijwel vast. Het onafhankelijke bouwvakblad Bouw & Aanbesteding constateert dat KiK bouwbedrijven specifieke voordelen biedt. En dat KiK (afkorting voor KOMO instrument Kwaliteitsborging) de samenwerking aan kwaliteit in de bouwkolom stroomlijnt. Met KiK spreekt iedereen, inclusief Bouw- en Woningtoezicht, dezelfde ‘kwaliteitstaal’ én kan aan de nieuwe wettelijke verplichtingen eenvoudig worden voldaan.

Volgens Bouw & Aanbesteding van 23 augustus 2017 biedt KiK bouwbedrijven zes specifieke voordelen:

  • KiK is een risico-beoordelingstool en kwaliteitsborgingstool inéén;
  • KiK genereert het KiK Bouwrapport: het bewijs dat de bouwer kwalitatief goed werk heeft geleverd;
  • KiK is een modulair instrument. Ook opdrachtgevers, voorschrijvers en kwaliteitsborgers werken ermee. De bouwkolom spreekt één taal;
  • KiK is geschikt voor alle gevolgklassen (risicoklassen) die het wetsvoorstel kent; andere tools zijn dus niet nodig;
  • KiK is geschikt voor alle soorten bouwwerken in woning, utiliteit, weg, en waterbouw;
  • KiK werkt makkelijk, conform de wetgeving en is powered by KOMO.

Klik hier om het hele artikel in Bouw & Aanbesteding te lezen (PDF).

Ook gemeenten kunnen werken met KiK

Nu het voorstel Wkb, na de behandeling in de Eerste Kamer, door het kabinet wordt aangehouden, houden de gemeenten (al dan niet voorlopig) hun verantwoordelijkheden op het gebied van bouw- en woningtoezicht. Afdelingen Bouw- en Woningtoezicht kunnen, op dezelfde wijze als kwaliteitsborgers, werken met KiK van KOMO. Daarmee worden twee positieve resultaten bereikt:

  • Daar waar bij de gemeenten de capaciteit op het gebied van van bouw- en woningtoezicht mogelijk knelt kan men zich, door aan te sluiten bij de universele ‘kwaliteitstaal’ van KiK, versterken met private capaciteit;
  • Publieke en private sector oefenen al met een transitie van taken en verantwoordelijkheden en maken kennis met de consequenties en waardevolle randvoorwaarden.

Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.